Arhiva Kolumni

Razlike u navikama vožnje između očeva i majki...

23.07.15

Europski očevi za volanom se ponašaju rizičnije od majki, ali majke se češće razljute na druge sudionike u prometu...

 

 

-          Uloga uzora ne počinje kad se dijete priprema na vozački ispit, nego u njegovom djetinjstvu, čim postane dio događanja na cesti...

Prema rezultatima velikog istraživanja kojeg je Goodyear proveo 2014. godine među 6805 roditelja mladih vozača u 19 zemalja svijeta (EU, Rusija, Turska i Južna Afrika), tendencija da očevi za volanom više riskiraju od majki u nekim je zemljama puno više izražena. Svrha ovog istraživanja bila je bolje razumjeti odnos roditelja prema prometnoj sigurnosti, bilo da je riječ o uzoru koji roditelji pružaju kao vozači ili o njihovoj pomoći djeci pri učenju vožnje.

Trendovi po državama

Tako na primjer, u Austriji, Finskoj, Danskoj i Rusiji očevi mladih vozača gotovo su dvaput češće kažnjeni za prekoračenje brzine od majki. U Češkoj 15 posto muškaraca priznaje da s djetetom u automobilu često ili povremeno prekorače dopuštenu brzinu, u odnosu 8 posto žena.

Prosjek EU je 24 posto ispitanih muškaraca u odnosu na 18 posto žena kaženjenih za prekoračenje brzine.[1] Jedini iznimak su belgijske vozačice koje u vožnji riskiraju više od muškaraca - gotovo trećina anketiranih Belgijanki (30 posto) priznaje da voze prebrzo, za razliku od 28 posto muškaraca u Belgiji.

U europskim zemljama postoje razlike u navikama i vještinama vožnje između spolova, odnosno ispitanih majki i očeva, i na drugim područjima. Tako 20 posto majki priznaje da zimi ne upotrebljavaju zimske gume, a takvih je očeva samo 14 posto. Iznimak je Švedska u kojoj su majke, što se tiče sigurnosti, odgovornije od očeva. 52 posto reklo je da zimi uvijek voze sa zimskim gumama ako u automobilu imaju dijete, a takvih je samo 36 posto očeva.

Istraživanje također pokazuje da se majke češće razljute od očeva na druge sudionike na cesti (34 posto žena prema 20 posto muškaraca).  

 

Roditelji imaju ključnu ulogu u razvoju voznih vještina i navika svoje djece

Kako ističu u Goodyearu, muški vozači svih dobi izlažu se većem riziku od žena. Dječaci i mladi muškarci imitiraju svoje očeve još od rane mladosti. U kompaniji također ističu kako je riskantno ponašanje roditelja cesti zabrinjavajuće budući da roditelji imaju ključnu ulogu u razvoju voznih vještina i navika svoje djece. Tako rezultati ovog Goodyearova istraživanja također pokazuju da su brojni roditelji svjesni jakog utjecaja koji imaju na djetetov odnos prema vožnji i sigurnosti u cestovnom prometu - 51% roditelja je svjesno da njihova djeca obraćaju pozornost na njihovo ponašanje tijekom vožnje dok trećina njih (34%) smatra da njihove vozne navike počinju utjecati na djetetov odnos prema sigurnosti u cestovnom prometu već u dobi od 6 godina. Potvrđuju to i psiholozi iz Traffic Psychology International koji dodaju da se učenje odvija neprekidno, što znači da djeca usvajaju neko ponašanje i kad mu naočigled ne posvećuju pozornost.

 

Goodyearova istraživanja o sigurnosti u cestovnom prometu među mladim vozačima, instruktorima vožnje i roditeljima

Goodyear je u protekle tri godine proveo tri ispitivanja o sigurnosti u cestovnom prometu - među mladim vozačima (2012.), instruktorima vožnje (2013.) i roditeljima mladih vozača (2014.). Jedan od ciljeva svih navedenih ispitivanja bio je ukazati na potrebu veće suradnje  između  roditelja, mladih vozača i instruktora vožnje kako bi se djecu osposobilo na sigurnu i odgovornu vožnju.

Najnovije Goodyearovo ispitivanje iz 2014. godine uključivalo je više od 6800 roditelja mladih vozača (u dobi od 16 do 25 godina) iz 19 država Europe, Srednjeg istoka i Afrike. Svrha je istraživanja bila bolje razumjeti odnos roditelja prema prometnoj sigurnosti, bilo da je riječ o uzoru koji roditelji pružaju kao vozači ili o njihovoj pomoći djeci pri učenju vožnje. Goodyear je i u ovom istraživanju surađivao s različitim partnerima. Psiholozi iz Traffic Psychology International pomogli su u sastavljanju upitnika i stručnim mišljenjem dali povratne informacije o ispitivanju. Stručnu ocjenu dalo je i Europsko udruženje roditelja (European Parents Association) koja okuplja brojne udruge roditelja s područja cijele Europe.

 

Istraživanje provedeno 2013. godine uključivalo je 2334 instruktora vožnje iz petnaest zemalja, dok je 2012. godine Goodyear proveo sveeuropsko istraživanje koje je uključilo više od 6400 mladih vozača kako bi ispitao odnos mladih vozača i sigurnosti u cestovnom prometu.

Videosnimak rasprave okruglog stola i konferencije za novinare s predstavljanjem Goodyearove Bijele knjige možete pogledati na www.goodyear.eu/conference .



[1]Austrija (40% prema 23%), Finska (32% prema 13%), Danska (30% prema 15%), Rusija (30% prema 16%)