Arhiva Kolumni

Toyota Prius ima novu razinu učinkovitosti...

19.11.15

... - četvrta generacija emitira svega 70 g/km ugljičnog dioksida

- Četvrta generacija Priusa postiže najveća poboljšanja učinkovitosti ikad, s emisijom CO2 od 70 g/km i mješovitom potrošnjom goriva od svega 3,0 l/100 km
- potpuno novi hibridni sustav, temeljen na termički najučinkovitijem motoru na svijetu, premijerno korištena modularna TNGA (Toyota New Global Architecture) platforma i revolucionaran aerodinamičan dizajn doprinose smanjenju emisija, kao i potrošnje goriva
- Start s mjesta do 100 km/h iznosi 10,6 sekundi, dok je međuubrzanje na autocesti prilikom pretjecanja od 80 do 120 km/h izvršeno u 8,3 sekunde
- Novi Prius svoje dinamične performanse pretvara u posve novo i dinamičnije vozačko iskustvo

Svaka nova generacija Toyote Prius do sada je predstavljala značajan napredak u emisijama CO2 i potrošnji goriva, ali niti jedna nije napravila toliki odmak od prethodne kao što je slučaj s četvrtom generacijom. Emisija ugljičnog dioksida dosegla je novu razinu od samo 70 g/km, uz prosječnu potrošnju goriva od 3,0 l/100km (ovisno o tržištu i dozvoljenoj homologaciji). Spomenute brojke predstavljaju najveći napredak između pojedinih generacija do sada, ukoliko pogledamo prethodne modele počevši od originalnog Priusa predstavljenog 1997. godine. U isto vrijeme, u skladu s Toyotinom predanošću proizvodnje nikad boljih automobila, novi Prius profitira od znatno poboljšanih voznih osobina u vidu upravljivosti, osjećaja za upravljačem i užitka u vožnji.

 

Mala potrošnja goriva i niske emisije ispušnih plinova uvijek su bili osnova svake Toyote Prius. Ovaj posve novi model doživio je potpuno unaprijeđenije hibridnog sustava, koji u kombinaciji sa osvježenim aerodinamičnim dizajnom postavlja nove standarde učinkovitosti.Kao rezultat toga, emisije CO2 za novi model su od 70 g/km, uz prosječnu potrošnju goriva od svega 3,0 l/100 km. Za usporedbu, prethodna generacija isporučivala je CO2 od 89 g/km, uz prosječnu potrošnju goriva od 3,9 l/100 km. Promjene na hibridnom pogonu u fokusu su tog postignuća, uključujući i razvoj poznatog 1.8-litrenog VVT-i benzinskog motora po Atkinsonovom ciklusu, koji postiže rekordnu termalnu učinkovitost za jedan benzinski motor - od čak 40 %. Detaljne promjene na motoru vidljive su u smanjenom trenju i mehaničkim gubicima pri prijenosu snage, čime se dobiva više iskoristive energije iz svake kapi goriva. I ostatak hibridnog sustava (sve značajnije komponente) redizajniran je i prilagođen kako bi uštedio na masi i poboljšao učinkovitost, što se odnosi na rad CVT mjenjača, elektromotor, upravljačku elektroniku itd. Nova nikal-metal-hidridna (NiMH) baterija također je sada kompaktnija, ujedno s većom gustoćom energije po ćeliji i stiže u lakšem pakiranju – a nalazi se u potpunosti smještena ispod stražnjeg sjedala, izbjegavajući kompromitiranje i najmanjeg dijela prostora u prtljažniku.

Aerodinamika novog Priusa u velikoj mjeri doprinosi učinkovitosti. Automobil je niži, dizajnerski je uglađen i daleko atraktivniji, ali u isto vrijeme više aerodinamično učinkovit. Toyota je time dodatno poboljšala i koeficijent otpora zraka (Cd) s 0,25 na 0,24. Karoserija maksimalno olakšava protok zraka ispod, iznad i oko vozila, time pridonoseći ne samo manjoj potrošnji, već i boljim voznim osobinama. Novi Prius ubrzava s mjesta do 100 km/h za 10,6 sekundi. Prilikom pretjecanja na autocesti, ubrzanje od 80 do 120 km/h može se ostvariti u samo 8,3 sekunde, dok najveća brzina iznosi 180 km/h. Novi hibridni sustav ukupno raspolaže sa 122 KS/90 kW, a na pritisak papučice gasa snaga se isporučuje ravnomjerno i daleko uglađenije. Novi sklop upravljačke elektronike za rad hibridnog ustava omogućuje više električne energije za prirodniji osjećaj ubrzanja. Četvrta generacija Priusa po prvi puta u stanju je vući i prikolicu, zahvaljujući 725kg omogućenog kapaciteta za vuču, a čime je značajno poboljšana svakodnevna iskoristivost i praktičnost vozila. Fokus na boljoj učinkovitosti usklađen je Toyotinom predanošću u postizanju boljih voznih osobina, čineći novi Prius uzbudljivijim za vožnju u svim uvjetima korištenja. Time je veliki naglasak na novoj modularnoj TNGA (Toyota New Global Architecture) platformi, koja je omogućila mnogo niže težište vozila (-2,5 cm) – temelj u osiguravanju bolje upravljivosti automobilom.

Pored toga, najveća korist TNGA platforme je i mnogo kruća karoserija – poboljšanje od čak 60% u odnosu na prošlu generaciju. To je postalo moguće zahvaljujući korištenju novih tehnika izrade i zavarivanja spojeva te inteligentne primjene vrlo laganog, ali iznimno čvrstog čelika. Novi stražnji ovjes s dvostrukim potpornjacima također uvelike pridonosi boljoj upravljivosti i stabilnosti, zajedno s povećanom udobnosti za putnike. Podešen je kako bi umanjio ljuljanje karoserije i omogućio još bolju pravocrtnu stabilnost – naročito pri većim brzinama, bilo na otvorenim cestama ili autocestama. Spomenute osobine, u kombinaciji s izraženijim povratnim informacijama, boljim odzivom na gas, izravnijim upravljačem i učinkovitijim kočnicama - značajno podižu performanse i užitak u vožnji novog Priusa.