Arhiva Kolumni

Gori šibenski plam, i gorjet će...

29.01.12

Šibenik, Bilice, Skradin,,,povijest Hrvatske, težački grad, ponosan i tvrd, ali pošten i maliciozan u isto vrijeme....

Već treću godinu za redom HAKS svoju završnu svečanost organizira na području grada Šibenika. Vodice je epicentar zbivanja, preko mosta s južne strane ponosno se diže Krešimirova tvrđava. Stari hrvatski grad Šibenik, danas grad sa nešto više od 40 tisuća duša. I zanimljivom oklinom.

Grad toliko jakog potencijala, a toliko neiskorištenih mogućnsti. Posljednjih dvadeset godina Zadar je u odnosu na Šibenik eksplodirao, buknuo, razvio se. S druge strane, Šibenik je ostao začahuren u svoju učmalost, mentalnu provicijalnost, toliko daleko od bilo kakve iskorištenosti svih svojih prirodnih i ljudskih kapaciteta. Kada kažem Šibenik, ne mislim samo na gradsku jezgru, nego i na sva okolna mjesta koja gravitiraju Šibeniku.

Mislim da je to jedini grad koji leži na dva nacionalna parka; Krka i Kornati. Tragedija je da Šibenik od toga nema neku veću korist. A mogao bi. Nije ovo mjesto gdje će se tražiti krivci za takvo stanje. A nije bilo tako. Malo kome je poznato da je upravo Šibenik imao prvu hidrocentralu na svijetu, prvi grad kojem je svijetlo davala električna energija. Dva dana nakon što je probno puštena u rad hidrocentrala na Niagari, na Krki je u puni pogon puštena u rad hidrocentrala. Vizionarski. Malo kome je poznato da je u svojoj povijesti Šibenik bio pod tuđinsko (mletačkom) vlašću samo šesdesetak godina. I razlozi tome nisu vojnički porazi, nego nesreće poput vatre i kuge. Malo kome je poznato da su braća Omelić dva puta "gazili" Turke pod Kninom.

Šibenik ima vjerojatno najbolju zaštićenu luku na svijetu. U grad se ulazi kroz uzak morski kanal. Idealno za jahting turizam. Sve to stoji neiskorišteno, možda s nekim naznakama pomaka, ali daleko, daleko iza vremena kada je to već trebalo biti učinjeno.

Bilice su predgrađe Šibenika. Nova općina. Nema središnjeg mjesta; nego 12 zaseoka. Slavice, Mikulandre, Grubišići, Ćalete, Carevi, Lugovići, Mihaljevići, Šarići, Jurasi, Jakšići, Dulibići, Petrovići....i općina nije smještena ni u jednom od njih, nego na cesti, u području zvanom Gatara. Bilice su općina koja je pravi izvor pjevača dalmatinskih klapa. Bog im je dao glasove, osjećaj za tonalitet. Na kavici "Kod Kone", u jutranjim satima, sami od sebe, nekolicina starijih gostiju zapjevali su. Onako, iz duše i svakome tko voli muziku, tko voli klape, a u tom se trenutku našao tamo naježila se koža. S toliko lakoće, bez naprezanja, bez vježbanja, višeglasno su otpjevali nekoliko pjesama. I nakon toga, svaki svojoj kući; na objed.

Šibensko područje ima okupljalište hrvatskog automobilizma. Već treću godinu za redom. I svake godine sve je ljepše, ugodnije, svečanije, u sitne noćne sate i raspuštenije. Ali sve u okvirima normalnog, simpatičnog. Šibenik ima i planove za izgradnju piste. Zemljišta koliko hoćete. Šibenik je trebao imati i auto reli. NIje; jer je dio itinerera prolazio nacionalnim parkom Krka i nekom je zasmetalo potencijalno zagađivanje zraka. S druge strane, izletnici se prevoze diesel autobusima koji nebrojeno puta više zagađuju okolinu i zrak u nacionalnom parku. Zemljišta koliko hoćete. I u konačnici; Šibenik ima i dva auto kluba. AK Mihovil i AKK Šibenik. Dvije družine, dva kluba, koji su osnovani u proteklih nekoliko godina; nakon 17 godina što je grad bio bez automobiklističke sportske družine. Dva kluba, dvije klasične sportske priče. Nema ljubavi, postoji minimalna, civilizacijska trpeljivost. Tolerancija, ali "hladnoratovska". Sportski, uspješniji je AKK Šibenik (3. mjesto PH na brdu), organizacijski; Mihovil sa svojom brdskom utrkom u Skradinu. Zajedno; mogli bi činiti čuda. I u organizacijskom, i u natjecateljskom smislu. MIhovil nije član županijskog saveza. Ne želi biti iz tko zna kojih razloga. Ma da i postoje; nisu opravdani, Jer, ne svađaš se sa proizvodom ako čovjek ne valja.

Šibenik živi svoj život. Miran, tih, težački. I održava plam. Ne dozvoljava da se ugasi. I vjeruje u bolje sutra. Kako samog grada, njegovog razvoja, tako i automobilisti vjeruju u bolje sutra. Kako i jednog i drugog kluba.

Mjesta za napredak i boljitak ima. Mjesta za svakoga ima. Prema tome, treba ga iskoristiti. Ostavimo naše malograđanske navike, mentalitet iza nas. I krenimo naprijed. Šibenik je samo jedan primjer. U Hrvatskoj ih ima; da ne govorim. Zašto? Nema razloga za to. Jučer je jučer bilo; nebitno. Važno je ono što će se dogoditi. Sutra, prekosutra, par dana ispred, mjeseci, godina....