Arhiva Kolumni

FIA – Sponzor regionalnog kupa ili „obična patka“...

15.05.12

Za vrijeme svog boravka u Beogradu, predsjednik FIA-e Jean Todt pohvalno se izrazio o regionalnom kupu na ovim prostorima...

Beogradski mediji izvjestili su da je FIA sponzor novog kupa. Kupa koji je prošle godine pokrenut sa namjerom da ojača konkurenciju kružnih i brdskih utrka u zemljama bivše Jugoslavije. Nije to bila nikakva reorganizacija starog prvenstva, nikakva nostalgičarska želja. Utrke koje su određene u kalendar regionalnog kupa, koji je dobio ime „Make roads safe“ kao što je i ime globalne FIA akcije za povećanje sigurnosti prometa, bile su već u kalendarima nacionalnih saveza i u CEZ-u. I svaka je zamlja dobila priliku da jednu ili dvije utrke po disciplinama (krug i brdo), predloži u kalendar.

S druge strane svaki se savez obavezao da na svaku utrku pošalje barem po tri svoja vozača. Jedino je Makedonija u početku jasno rekla da se obavezuje da šalje dva vozača, i to samo na brdskim utrkama. Pored toga obaveza svakog saveza bila je da uplati 3000 EUR-a u zajedničku blagajnu. Za sjedište regionalnog kupa izabran je Zagreb, odnosno HAKS kao nositelj poslova sekretarijata.

Prva godina prošla je kako tako. Nerijetko se događalo da se vozači iz pojedinih zemalj uopće nisu prijavljivali za konkurenciju u kupu, mada su dolazili na utrke koje su bile u kalendaru.  A pojedini savezi, uključujući i hrvatski, uopće na pojedinim utrkama nisu poštivali odluku o slanju barem tri svoja predstavnika na svako natjecanje u kalendaru kupa. A 3000 eura, koje je svaki savez uplatio ili trebao uplatiti, između ostalog namijenjeno je bilo i pokrivanju dijela troškova vozačima koji bi dolazili na kup utrke.

Prva sezona prošla je klimavo, ali kup je održan, pobjednici su poznati, završno proglašenje održano je u Dubrovniku, krajem prošle godine.

Krenulo se u novu sezonu. Na startnoj listi utrke u Skopju; koja je u kalendaru kupa, nije bilo niti jednog vozača iz Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Točnije, bio je jedan iz Hrvatske, ali riječ je o Crnogorcu sa hrvatskom putovnicom i licencom HAKS-a. Iz Srbije je organizator samoinicijativno u kup uključio vozače koji su vozili srpsko prvenstvo a čija je utrka u Skopju dio njihovog kalendara. Za kup, prema tvrdnjama organizatora, uopće nisu imali interesa. Jedino su Crnogorci i Makedonci ispoštovali dogovoreno. No, i oni samo zato što im je Skopje bila utrka nacionalnog prvenstva. O nekakvom ispunjavanju dogovora o slanju tri vozača (na koji su se savezi obavezali) nije bilo ni govora.

S druge strane, rok za uplatu dogovorenog iznosa pomaknut je za 1. svibnja na 1. srpanj. Prvi su reagirali Makedonci koji su zatražili da plate za jednu disciplinu u kojoj voze, a ne puni iznos kao i ostali savezi koji nastupaju u obje discipline. Naime, već u Dubrovniku, na završnom proglašenju gdje su pojedini savezi razmišljali i predlagali uvođenje i relija u kup, Makedonija, koja nema rally natjecanja ni kružne utrke, predložila je da se kotizacija plaća po disciplinama a ne ukupno. Pored toga zatražili da se odredi suma po disciplinama, a ne paušalno cijelokupni iznos. I u koliko disciplina pojedini savez sudjeluje, toliko da i plati. Nekoliko puta slali su dopise, a svoj zahtjev ponovili su i na posljednjem sastanku regije u Ljubljani.

Zahtjev im je odbijen i pred utrku u Skopju dobili su i pismeni dopis da trebaju platiti 3000 eura.  I tek kada su nakon toga, napisali pismo u sekretarijat i u njemu istakli da će istupiti iz kupa, rečeno im je da mogu uplatiti prepolovljen iznos. Bojimo se da je prekasno i da je Makedonija istupila iz kupa.

S druge strane, u beogradskim medijima (Gonza racing, društvena mreža) objavljena je informacija, za vrijeme posjete Jeana Todta Beogradu, da je FIA sponzor kupa. Sponzor znači dati i materijalnu, a ne samo moralnu podršku. I ta je informacija izazvala određenu zbunjenost jer nitko ne zna s koliko je sredstava FIA odlučila participirati, koliko taj (potencijalni ili potpisani) ugovor donosi svakom pojedinom savezu, da li će i dalje uplaćivati po 3000 eura ili će sredstva dobijena od FIA-e biti dostatna za pokrivanje troškova... uglavnom; otvorilo se nekoliko pitanja.

Iako je održala utrku i podijelila sportske nagrade za kup i ispoštivala dogovoreno na utrci, evidentno je da Makedonija najvjerojatnije napušta regionalni kup. Ništa još nije definitivno riješeno, još konačne odluke nema, ali sve miriše na tu odluku AFM-a.

Kup kašljuca. Naravno, ima vremena tijekom sezone da se sve ispravi. Da li je FIA sponzor ili ne? Zašto se ne poštuju donešene odluke? Zašto pojedini savezi ne poštuju ono što su potpisali i dogovorili? Sve to samo stvara dobru podlogu za razne kuloarske priče.