Arhiva Kolumni

Regiji je najteže – dogovoriti se...

18.06.12

Pred nama je kružna utrka na Grobniku. Regionalna, koja će se pored nacionalnih prvenstava, bodovati i za „FIA Action for road safety kup“...

Regionalni kup zemalja ex bivše države, zagazio je duboko u svoju drugu sezonu. I dok je prva godina prošla u određenom zadovoljstvu što su se ponovo na jednom mjestu okupili vozači i organizirali zajedničko sistemsko natjecanje, druga je na vidjelo počela izbacivati boljke od kojih je „patio“ i stari zajednički savez.

Na prošloj kružnoj utrci u Banja Luci došlo je do prvih ozbiljnijih razmimoilaženja. Ne oko sportskih pravila, nego oko tehničkih. Evo što piše u Standardnim pravilima FIA Action for road safety kupa ili na hrvatskom „FIA kupa za sigurnost na cestama“... izdvajamo dijelove koji se odnose na vrste automobila.

TEMELJNA PRAVILA

1.7   Ova Standardna pravila integralno se uzimaju u obzir za KUP, a primjenjuju se i FIA pravilnici za kružne i brdske utrke CEZ-a. Posebni pravilnici svake priredbe, moraju biti u skladu sa standardnim pravilima FIA-e.

1. VRSTE AUTOMOBILA

Automobili moraju odgovarati odredbama navedenim u propisima CEZ-a.

1.1. Automobili moraju biti pripremljeni u skladu s odredbama navedenim u FIA CEZ

pravilnicima 2012. za pojedinu disciplinu, za brdske (CEZ Hill-climb Trophy), a za kružne utrke (CEZ Circuit Racing Trophy). Dodatno, kod nastupa vozila za koje je potrebna FIA homologacija dozvoljava se nastup vozilima kojima je homologacija istekla prije najviše 12 godina (2000. godine), u svim raspisanim grupama i/ili klasama, a vozila kojima je homologacija istekla prije više od 12 godina, smiju nastupati i bit će bodovana u grupi E1.

1.2. Sigurnosni HANS sustav nije obvezan, ali se preporuĉuje.

1.3. Važeće Tehničke knjižice izdane od svakog pojedinog ASN-a uzimaju se kao osnova za kontrolu vozila.

GRUPE I KLASE

Na natjecanju mogu sudjelovati vozila koja su pripremljena u skladu s pripadajućim propisima iz Dodatka "J" Međunarodnog športskog pravilnika FIA, Tehniĉkog pravilnika i Dodatka Tehničkom pravilniku pojedinih ASN-a, sudionika KUP-a.

 

FIA je FIA, krovna organizacija svjetskog auto sporta i ona postavlja kriterije, pa i tehničke, za sva svjetska natjecanja međunarodnog karaktera. CEZ je međunarodno regionalno natjecanje koje poštuje FIA pravila. Uostalom i sama je dio FIA obitelji. S druge strane regionalni kup bivših zemalja Jugoslavije (osim Slovenije) naslanja se na FIA Pravilnike i CEZ propise, ali i omogućava pripremu automobila prema Dodacima Tehničkih pravila pojedinih ASN-a, sudionika Kupa.

To bi bilo lijepo i u redu kada bi svi ASN-i poštivali regule FIA. Međutim, to nije tako. Lako je kada voze nacionalna prvenstva, tada problema nema. Ali kada se pojave u međunarodnoj konkurenciji, nastaju nesporazumi, problemi, prepucavanja, teške riječi, pa čak i svađe. Ponovo, po tko zna koji put pokazuje se da se zemlje bivše države ne mogu dogovoriti i oko najednostavnijeg 2+2. Jer svaka pravila tumači na svoj način, odnosno kako odgovara njihovim vozačima ili savezu. I to je osnova problema koji se dogodio u Banja Luci.

Ako se poštuje FIA pravilnik, dobar dio automobila ne bi mogao nastupiti (primjerice u grupi N), jer ne odgovaraju u potpunosti pravilima o grupi N. I jasno je da se momentalno stvara nezadovoljstvo, poglavito u trenucima kada je riječ o rezultatu. I dogovor je nemoguć. Računati na dobru volju, dobrohotnost ili popustljivost...nije pametno. Stvara se potencijalno nezadovoljstvo koje može samo eksplodirati.

Jasno je da je „našim narodima i narodnostima“ jedini lijek jasan i svima razumljiv pravilnik. Tehnički, ali i pravilnici druge vrste. Jasni, egzaktni, koji ne dozvoljavaju nikakvo „osobno“ tumačenje ili „kako sam ja to shvatio“ tumačenje. Propisi, razumljivi svima, pa makar bili debeli i 300 stranica. Jedini je to način. Inače; neće biti dobro. Jer, tehničari iz Hrvatske, primjerice, radit će prema propisima FIA-e, jer je i domaći tehnički pravilnik maksimalno poštivao FIA pravila, dok npr. tehničari iz Srbije poštivat će grupe prema Dodatku svog nacionalnog saveza. Za nikoga ne možemo reći da je u krivu. I nezadovoljstvo je nezaustavljivo. A može se vrlo lako spriječiti.

Zemljama regije, onima iz bivše države, najteže je dogovoriti se. Uostalom, i bliska povijest nas uči da smo ratom, a ne dogovorom, riješavali nešto što se na kraju ipak riješilo za stolom. Takvi smo, i iz te kože u idući 200 godina ne možemo. Tolerantni i skloni poštivanju pravila....sve dok se nas (ili mene) ne dotakne. Onda više i nisu tako dobra.

Ne želim ulaziti u to što je u redu, a što nije. Međutim; jasno je da se pojedini dijelovi pravilnika tumače dvojako. I to treba zaustaviti. Pod hitno.

Samo jasna pravila mogu biti lijek potencijalnom nezadovoljstvu. Jer, kada ono eskalira, bit će kasno. A regionalni kup sjajna je ideja, pravo mjesto za okupljanje na jednom mjestu vozača iz bivše države. Jača konkurenciju, uspostavljaju se ponovo kontakti, obnavljaju sjajne veze. I zato ga treba održati. Ali samo sa jasnim pravilima, tehničkim i sportskim, koji neće ostavljati mjesta bilo kakvim različitim tumačenjma.