Arhiva Kolumni

Prodaje li FIA auto sport.. kako dalje?

07.12.13

Naravno da je povod ovom članu Croatia Rally i njeno, po svemu sudeći, doviđenja ili zbogom od statusa ERC rallya. Promotori su preuzeli glavnu riječ; sportaše se pita sve manje...

Nije to novina. Naprotiv. Međutim, nije se očekivalo da će se maknuti dalje od formule 1, koja je već dugi niz godina poligon za bogate. Točnije za prebogate, jer samo nekoliko ekipa može računati na koliko toliko dobar rezultat. One bogate, ali "presiromašne" za najbogatije, samo popunjavaju grid na svakoj utrci Grand Prixa. I nadaju se čudu ili nekom bogatom sponzoru. S druge strane Bernie Ecclestone čvrsto drži uzde u svojim rukama i „određuje cijenu“. Naravno da se i cijenka, ali kada kaže zadnju; e, tu više nema rasprave. Ili plati ili nemaš utrku formule.

No, to su ipak SF filmovi za hrvatski automobilizam, kojem je ERC rally, popularna Croatia bila vrhunac organizacijskih sposobnosti. I da se sportaši i dalje pitaju; vjerojatno bi i ostala u ERC sistemu. Međutim, sa novim promotorom; Eurosportom, došla su i nova pravila. Ekonomska; sportska tek reda radi. Više kvaliteta organizacije nije bitna, presudna. Rekli bi; uopće nije bitna. I delegat FIA-e polako, ali sigurno pretvara se u „gljivu“ na natjecanju.  Može pisati hvalospjeve i kritike, ocijenjivati koliko god hoće, ali presudna je „peta kopija“ koja mora na račun Eurosporta sjesti do točno određenog datuma. Ukoliko je nema, ukoliko organizatori ne potpišu ugovor sa promotorom,,,, zalud sve veze, političke i ekonomske sa svima živima. Nema paprike; nema te u kalendaru. I tu nitko živ ne može ništa promijeniti...

Jasno je da se FIA naplatila. Nije ERC prepustila promotoru za čavle. Ona je svoje dobila... vjerojatno milijunski iznos. I razumljiva je želja promotora da vrati uloženo, ali i da zaradi. Da drugačije razmišlja; bilo bi poslovno nenormalno. Jasno je da je i potpisom sa promotorom; Eurosportom, FIA skinula brigu sa vrata. Novce je dobila, a Eurosport neka „ratuje“ i cijenka se. A to što WMSC potvrđuje kalendar sezone; ... ne sjede glupani u njemu. Sigurno neće potvrditi onaj rally koji nema potpisan ugovor sa Eurosportom. Nije to problem samo sa rallyem. I rallycross je u istoj situaciji. Imaš cca 70 tisuća eura za promotora; imaš i utrku prvenstva Europe. Za uzvrat; ništa posebno. TV pokrivanje i jedan do dva helokoptera za „upoznaj turizam pojedine zemlje ili grada“..

Organizatora koji su spremni platiti; ima. Uostalom; kalendar je pun. Istina; pojedini se bune, rogobore, protestiraju; međutim na kraji plate. Kapital ne poznaje ni granice, a ni „poznam ja čovjeka“ teoriju. Croatia Rally? Jasno je da bez pomoći države ili grupe bogatih sponzora nema nikakve šanse da uđe (i nije ušao) u kalendar drugog po snazi rally sistema u svijetu. Dok je išlo; išlo je. Jasno je da bez zelenog svijetla iz Sabora i vlade nema teorije da se ikada više održi. Osim? Osim ukoliko sadašnji Upravni odbor saveza ne bi pronašao novce. A stanje je takvo da objektivno; i po sastavu članova i njihovoj snazi nema „mrtve teorije“ da sakupe pola milijuna eura. Neću reći da u Hrvatskoj nema ljudi koji to ne bi mogli, ali jasno je da ovaj Upravni odbor to ne može. A oni koji tvrde da mogu; ne žele vidjeti ovakav sastav UO-a, nego žele novi, sa novim ljudima koji bi vodili savez. Koliko u tome ima istine; to se ne zna. Puno je sada jako pametnih. A vrlo malo, ili nimalo onih koji će jasno reći; ja ili mi možemo sakupiti te novce, osigurati ih. 

Očekuje se od HAKS-a da raspiše natječaj za organizatora Croatia rallya. Jasno je da savez to više ne može. U konačnici i ne želi više organizirati. Upravni odbor saveza, koji je preuzeo obaveze organizacije, propustio je to napraviti dok se još moglo nešto učiniti. Valjda; nadajući se da će se netko smilovati i potpisati ugovor kojim će osigurati par stotina tisuća eura. Na prvi pogled; ogroman novac. Međutim, za promociju jedne zemlje; i nije. Poljska, Estonije, Grčka, Cipar, Belgija i puno njih...oni daju. Oni su prepoznali interes sportskog marketinga i vrijednost promocije zemlje kroz sport. Ni formula ni WRC nemaju problem sa novcima za organizaciju utrka. Ako i imaju; još ih nekoliko čeka u redu. Da da novce.

A mi? Tradicionalno; političari obećavaju, potpisuju, a kada treba ispuniti obaveze; nema ih nigdje. Sakriju se u mišiju rupu i čekaju da „baba s kolačima“ ode. Klasična hrvatska i balkanska poslovna priča. Formula; ne brinite, riješit će se; u svijetu velikog bussinesa, kakav je na žalost ili na sreću postao auto sport, ne prolazi. Još su im uvijek bitni glasovi koji će donijeti mjesto u Saboru, bitniji glasovi i pozicije s kojima će osigurati vlastitu egzistenciu i još pride; puno bitniji nego preuzete obaveze, koje će ili netko drugi riješiti ili će se pomesti pod tepih. I za to uopće ne namjeravaju nikome položiti račune. A vani za to nemaju razumijevanja.

Uostalom, što možemo očekivati i od državnog vrha koji dopušta da više desetaka sportskih saveza u Hrvatskoj ili je u blokadi ili na korak do nje. I ne dobiva previđene novce iz budgeta predviđenog za sport. Svađa Ministarstva i HOO-a koja trenutno zaokuplja cijelokupni sportski vrh Hrvatske samo je uteg na nogama savezima koji tonu sve dublje i dublje. Možda će novci i doći na račune saveza, ali ima i rokova koje su neki savezi preuzeli prema međuanrodnim institucijama i direktno ovise o terminima njihovog poštivanja. Ne zanimaju nikoga naša "međuhrvatska" sportska prepucavanja. 

Croatia Rally samo po svemu sudeći izgubili i tko zna kada ćemo se, i ako ćemo se, ponovo vratiti u ERC sistem natjecanja. Izgubili smo brand koji se uporno gradio četiri desetljeća. Najgore je da za to nikoga nije briga. Ostao nam je još samo Buzet i brdska utrka za prvenstvo Europe. A, kako je krenulo; ukoliko FIA i za PE na brdu pronađe promotora, a taj će sigurno odrediti „cijenu mister Binga“, sasvim je izvjesno da bi vrlo lako mogli izgubiti i brdsko prvenstvo. Jer, FIA je sve više posao, sve manje sport. Poljubi ili ostavi; pravila su jasna i ..nema trećeg u trenutnom odnosu snaga u svjetskom u europskom auto sportu.