Škoda Superb

09.05.08

Čehinja koju ćemo voljeti


U Salzburgu, gradu Wolfganga Amadeusa Mozarta i prekrasnom spoju  kulture, arhitekture i prirode, predstavljena je nova generacija Škode Superb. Već sada je jasno da Česi ovaj put idu na sigurno



Nedavno je novinske stupce punio poznati češki turistički novinar Bohuslav Borovička koji je vratio nagradu za promicanje hrvatskog turizma ogorčen podcjenjivačkim odnosom kojeg Hrvati imaju prema njegovim sunarodnjacima. Kada bolje razmislite čovjek je potpuno u pravu. U ratno vrijeme kada je naša obala zjapila prazna, domaći je turizam opstao isključivo zahvaljujući gostima skromnijih mogućnosti koji su mahom dolazili iz istočnoeuropskih zemalja: Češke, Slovačke, Mađarske...

Vjerni Česi
Tada su nam takvi turisti bili iznimno dragi, no danas bi svi nekako radije u svojim sobama vidjeli Nijemce, Austrijance ili Talijane. Potpuno nepravedno prema ljudima čije su nam krune, forinte ili kako su se sve zvale njihove valute devedesetih bile jedini izvor prihoda u turizmu. Danas su te zemlje punopravne članice Europske unije, ali mi nekako i dalje više volimo eure iz zapadnih zemalja. Možda je razlog u onoj našoj prokletoj podsvijesti koja nam poučena poviješću i iskustvom govori da je sve što stiže sa zapada super, dok je ono što dolazi sa istoka loše. Pritom je za nas istok sve desno od Njemačke, Švicarske, Italije ili Austrije.
Okruženi takvim poluprimitivnim razmišljanjem nismo ni svjesni da nam se pod kožu posljednjih godina uvukao jedan brand s tog našeg takozvanog istoka.


Češka Škoda, doduše pod okriljem Nijemaca, polako, ali sigurno već godinama osvaja hrvatsko tržište. Njeni modeli nisu najmodernijeg izgleda, ali su oblikovani tako da on u njihovom slučaju vrlo teško zastarijeva. Dugovječan dizajn pokazao se odličnim rješenjem pa Škode kupuju kupci koji točno znaju što od njih traže: pouzdano i kvalitetno prijevozno sredstvo koje će voziti godinama. I dok su Fabia i Octavia, te najmlađi Roomster vrlo dobro prihvaćeni, Superb, iako najluksuzniji od ovog četverca, oduvijek je nekako u prikrajku, kao da njegove kvalitete nisu do kraja prepoznate. Potencijal je postojao, ponajviše zbog nevjerojatnog odnosa cijene i performansi u prostranoj limuzini srednje klase, odnosa s kojim se niti jedan od izravnih konkurenata nije mogao mjeriti. No dobar rezultat svejedno je izostao. Možda će netko 130 tisuća prodanih primjeraka od uvođenja 2001. godine smatrati uspjehom, no osobno smatram da je ipak riječ o neuspjehu. Jer potencijal je doista bio ogroman, kako na tržištu flota, tako i na tržištu privatnih kupaca. 

Velika očekivanja
No, vremena se mijenjaju pa bi se i situacija kod ove češke limuzine srednje klase uskoro trebala okrenuti u njezinu korist. U Mladoj Boleslavi odlučili su uložiti nešto novca u razvoj ovog samozatajnog modela i predstaviti novi Superb. Automobil od kojeg ponovo imaju velika očekivanja, ako ni zbog čega drugog onda zbog visokih standarda i neiskorištenog potencijala njegovog prethodnika.


Dizajn nove generacije izgleda vrlo uvjerljivo, čvrsto i samouvjereno. Implementacija Škodine filozofije ovdje se reflektira u snažnom trodimenzionalnom obliku rešetke hladnjaka i kromiranim detaljima koji eleganciji daju drukčije značenje. Profilirane linije poklopca motora protežu se do prednjih svjetala, a naglašeni branici pojačavaju osjećaj snage. Linija krova bitno je drukčija od one prethodnog Superba. Okrugli, kupolast krov sada je produžen i uklapa se u radijus C stupova, što je jasna naznaka prostranosti putničke kabine. Stražnjim krajem dominiraju svjetla iz dva dijela. Jedan dio do pola je integriran u stražnji branik, a drugi u poklopac prtljažnika. Po danu svjetla se ističu ravnim i elegantnim oblikom, dok u mraku stvaraju karakterističan oblik slova C.

"Twin door"
U središtu vertikalne linije poklopca branika smješten je veliki Škodin znak, čisto da se zna kako je riječ o luksuzu na češki način. Luksuzu koji na novom Superbu ima i jednu premijeru. Riječ je o varijabilnom otvoru prtljažnika "twin door", koji je ekskluzivno dizajniran u Škodi i predstavlja pametno i praktično rješenje. Novi poklopac ne ograničava mogućnosti transporta jer ga je moguće otvoriti na dva načina. Prvi se koristi pri pohranjivanju manjih predmeta jer otvara samo poklopac prtljažnika, a drugi pri utovaru glomaznih stvari kada se aktiviranjem elektro-mehaničkog uređaja podiže čitav poklopac zajedno sa stražnjim staklom. Stražnji otvor tada je skoro dvostruke veličine. Sam prtljažnik nudi obujam od 565 litara, što je 85 litara više nego kod prethodnika. Ako su stražnja sjedala spuštena, volumen se povećava na 1670 litara, vrijednosti usporedivom s onima kod karavana u segmentu.    
Novi Superb po dimenzijama je gotovo identičan prethodniku. Doduše, nešto je sitno duži i širi, dok je u deficitu jedino u pogledu visine.


Iako nije riječ o značajnoj razlici u centimetrima, u unutrašnjosti je razlika ogromna. Zahvaljujući dizajnu poprečno postavljenog motora i pomicanju mjenjača dobivena je veća prostranost kabine, odnosno izdašnije mjere u unutrašnjosti. Straga je pak prostor za koljena povećan za 19 milimetara. U novom Superbu "stanuju" i kvalitetni materijali te izvrsna završna obrada. Ploča s instrumentima je pregledna i okuplja upravljačke elemente u pametne pojedinačne funkcionalne jedinice. Sve ključne funkcije koncentrirane su oko kola upravljača, koje u nekim razinama opreme uključuje višenamjenske tipke za rukovanje radijom, MFA i mobilnim telefonom. Na središnjoj konzoli smjestio se novi Columbus navigacijski sustav sa zaslonom osjetljivim na dodir i 30 GB hard diska za brz pristup podacima, te dvozonski klima uređaj.

Svih šest - odlično
Ponuda motora je impresivna. Tri benzinska i tri dizelska motora bez obzira na snagu lako se nose sa 1425 kilograma težine. Osnovni dizelaš je 1.9 litarski TDI PD sa četiri cilindra koji nudi 77 kW/105 KS, a maksimalan okretni moment od 250 Nm postiže pri 1900 o/min. Njegova je najveća vrijednost prosječna potrošnja od 5,7 litara, te niska emisija CO2. Sljedeća razina je 2.0 TDI PD sa 103 kW/140 KS i maksimalnim momentom od 320 Nm u rasponu od 1800 do 2500 okretaja. Iako su performanse mnogo bolje nego kod slabijeg motora, potrošnja mu je gotovo identična. Najsnažniji dizelaš je motor istog obujma kao i prethodni. Maksimalnih 125 kW/170 KS i moment od 350 Nm u području između 1750 i 2500 okretaja omogućuju mu visoke performanse i minimalnu potrošnju.
Direktno ubrizgavanje dostupno je za sve benzinske verzije. TSI sa 1.4 litre debitira u Superbu gdje, unatoč malom obujmu, nudi 92 kW/125 KS i 200 Nm okretnog momenta pri 1500 do 4000 okretaja. Do stotke mu treba samo 10, 5 sekundi što je odlično za tako "mali" motor. Najviše se pak očekuje od 1.8 litarskog TSI motora sa 118 kW/160 KS s kojim Superb postiže maksimalnu brzinu od od 220 km/h uz ubrzanje od 8,6 sekundi, dok vrh ponude čini novi 3.6 litarski V6 FSI sa 191 kW/260 KS i 350 Nm između 2500 i 5000 okretaja, koji stiže u kombinaciji sa stalnim pogonom na sva četiri kotača. Pokreće automobil od 0 do 100 km/h za samo 6,5 sekundi, maksimalna brzina iznosi mu 250 km/h, a sve to uz kombiniranu potrošnju od 10 litara. Ovisno o motoru, u ponudi su pet i šest-stupanjski ručni mjenjači, te automatski šest i sedam-stupanjski DSG.


Šasija novog Superba koristi module Octavije (Golfa) i Passata, ali su oni prilagođeni pa novom modelu daju specifične vozne osobine. One se manifestiraju kroz stvaranje uravnoteženog odnosa između agilnosti i udobnosti. Neravnine tako gotovo da se i ne osjete, Superb mirno klizi cestom upijajući sva oštećenja uz tek minimalno naginjanje u zavojima.  Novi elektro-mehanički upravljač optimiziran je pa osigurava veću dinamiku vožnje. Treća generacija Superba dolazi sa čitavom ponudom dodatnih rješenja. Primjerice, kombinacija izdržljivog i "normalnog" čelika s povećanom elastičnosti korištena na A i B stupovima nudi veću sigurnost putnicima. Njihova zaštita ionako je na najvišoj razini. Ovisno o razini opreme i verziji, Superb je opremljen sa do 9 zračnih jastuka, a regulacija proklizavanja pogonskih kotača standardna je u svim verzijama, uostalom kao i ABS i ESP. Kada već govorimo o opremi, Superb stiže u tri razine: Comfort, Ambition i Elegance, a vrlo je iscrpan i paket opcijskih dodataka na kojem se nalaze senzori za kišu, Light Assistant, bi-Xenon prednja svjetla s AFS sustavom, kontrola tlaka u gumama, sustav pomoći pri kočenju i za vožnju uzbrdo, kao i sustav pomoći pri parkiranju i pomoć upravljanja pri parkiranju.
Novi Škoda Superb na hrvatsko tržište stiže početkom jeseni, a cijena još nije poznata.


Škoda Superb

 
1.4 TSI
MOTOR: benzinski, 4 cilindra
OBUJAM (ccm): 1390
SNAGA (kW/KS): 92/125 pri 5000
OKRETNI MOMENT (Nm): 200 pri 1500-4000
NAJVEĆA BRZINA (km/h): 201
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 10,5
POTROŠNJA (l/100 km): 5,5/6,6/8,6
 
1.8 TSI
MOTOR: benzinski, 4 cilindra
OBUJAM (ccm): 1798
SNAGA (kW/KS): 118/160 pri 5000
OKRETNI MOMENT (Nm): 250 pri 1500-4000
NAJVEĆA BRZINA (km/h): 220
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 8,6
POTROŠNJA (l/100 km): 6/7,6/10,4
 
3.6 V6 FSI
MOTOR: benzinski, 6 cilindara, V6
OBUJAM (ccm): 3580
SNAGA (kW/KS): 191/260 pri 6000
OKRETNI MOMENT (Nm): 350 pri 2500-5000
NAJVEĆA BRZINA (km/h): 250
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 6,5
POTROŠNJA (l/100 km): 7,5/10,0/14,3

1.9 TDI
MOTOR: dizelski, 4 cilindra
OBUJAM (ccm): 1896
SNAGA (kW/KS): 77/105 pri 4000
OKRETNI MOMENT (Nm): 250 pri 1900
NAJVEĆA BRZINA (km/h): 190
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 12,5
POTROŠNJA (l/100 km): 4,8/5,7/7,3

2.0 TDI

MOTOR: dizelski, 4 cilindra
OBUJAM (ccm): 1968
SNAGA (kW/KS): 103/140 pri 4000
OKRETNI MOMENT (Nm): 320 pri 1800-2500
NAJVEĆA BRZINA (km/h): 207
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 10,2
POTROŠNJA (l/100 km): 4,9/5,9/7,9

2.0 TDI
MOTOR: dizelski, 4 cilindra
OBUJAM (ccm): 1968
SNAGA (kW/KS): 125/170 pri 4200
OKRETNI MOMENT (Nm): 350 pri 1750-2500
NAJVEĆA BRZINA (km/h): 222
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 8,8
POTROŠNJA (l/100 km): 4,6/6,0/7,8