Volkswagen Scirocco

12.07.08

Beskompromisna legenda


Nakon dugih 16 godina čekanja, te golicanja mašte kroz revolucionarni koncept Iroc, na cesti je konačno treća generacija legendarnog sportskog automobila. Kao što ime govori, Scirocco je brz ko' vjetar

Trebalo je dugih 16 godina da novi Scirocco ugleda svjetlo dana. Prilično dugo vrijeme za jedan automobil. Vrijeme u kojem ćete u nekim državama postati punoljetni, u nekima moći samostalno upravljati vozilom, a u nekima hvatati posljednji vlak za udaju. Eto, toliko je trebalo Volkswagenu da na cestu vrati jedan od najlegendarnijih automobila 20. stoljeća.
Priča se sa Sciroccom zakotrljala daleke 1974. godine, kada je svjetlo dana ugledala prva generacija, još jedno od remek-djela Giorgia Giugiara. Sportski kupe s pogonom na prednje kotače, prihvatljivom cijenom i štedljivim agregatom upakiran ispod VW značke izazvao je revoluciju i započeo novu eru. Najdinamičnija verzija s oznakom TS imala je 1.5 litarski motor sa 85 KS, te dostizala u to vrijeme impresivnih 175 km/h uz ubrzanje do stotke za uvjerljivih 11 sekundi. Kasnije je konjica još dodatno pojačana pa je najjači Scirocco prve generacije razvijao maksimalnih 110 KS.


Sedam godina kasnije predstavljen je Scirocco II. Za platformu je kao i ranije iskorišteno Golfovo podvozje, a novi je model značajno porastao, te postao aerodinamičniji. Reklamni slogan govorio je mnogo o samome automobilu: "If it was just beautiful, it would not come from us" ili u prijevodu "Kada bi bio samo lijep, ne bi dolazio od nas". Pritom se očito mislilo na sofisticirane motore (1.3 litarski sa 60 KS, 1.5 litarski sa 70 KS, 1.6 litarski sa 85 KS, te GTI i GLI verzija sa 110 KS). U srpnju 1985. pojavila se najsnažnija inačica toga vremena, brutalni GTI/GTX sa 1.8 litarskim motorom, 16 ventila i Boschovim KA-Jetronicom. Mogla je pojuriti 208 km/h, te do 100 km/h stići za 8,1 sekunda. Ovom impresivnom primjerku sportski duh se teško mogao osporiti, no dani su mu unatoč popularnosti bili odbrojani. Posljednji proizvedeni model s tvorničke trake spušten je 7. rujna 1992, a uspješna priča pospremljena je u ladicu do nekih boljih, sretnijih vremena.
Beskrajno dugih 16 godina kasnije ta su vremena očito stigla, a narodni kupe vratio se u velikom stilu. Poput kakve filmske zvijezde predstavljen je u Lisabonu, najvećem portugalskom gradu i najzapadnijem glavnom gradu Staroga kontinenta, na samoj obali oceana, tek nekoliko metara od morskih valova uz zvuke Fada u pozadini. Doduše, sentimentalna, nostalgična muzika siromašnih gradskih četvrti ima malo toga zajedničkog s blještavim, novim Sciroccom, ali kada ste već u Portugalu teško da ćete se odlučiti za Sealove  pjesmuljke uz koje je inače vezana ova njemačka marka (op.a. sjetite se samo Tiguana).


Dizajn Scirocca još je jedan podsjetnik na prošlost. Ne tako davnu, ali ipak prošlost. Naime, u ljeto 2006. godine Volkswagen je u Berlinu prikazao konceptni Iroc, sportski automobil budućnosti za koji se već tada znalo da predstavlja zanimljivu razvojnu fazu novog modela. Bilo je riječi o oživljavanju ideje stare nekoliko desetljeća, ali na novi, moderniji način. Već tada, iako se radilo samo o konceptu, mnogi su ga prozvali automobilom snova. I nisu pogriješili. Naravno, serijski je model ispao mnogo diskretniji od Iroca, ali ta je razlika znatno manja nego što to čine drugi proizvođači kada rade onaj posljednji dizajnerski korak od studije do automobila koji će aterirati u trgovine. Upravo zbog toga, dizajnerima palac gore. Napravili su odličan posao pa Scirocco djeluje svježe, agresivno i originalno, ali opet dovoljno prepoznatljivo. Iz njemačke tvrtke kažu kako je upravo ovaj model prethodnik dizajnerskog smjera u kojem će se odsad kretati budući modeli. Oni očito vizualno postaju sve zanimljiviji.


Teško je zapravo reći što na Sciroccu izgleda atraktivnije. Agresivan, pomalo ljut prednji kraj s dvostrukim svjetlosnim jedinicama kromiranog obruba, efektnom maskom hladnjaka i VW amblemom na zakošenom poklopcu motora, niska linija krova ili pak stražnjica sa spojlerom, izbačenim branikom i dvostrukom ispušnom cijevi, koja je u vizualnom smislu svojevrsna mješavina kupea i karavana. Dimenzije 4256x1810x1404 mm, veliki međuosovinski razmak od 2578 mm, te kratki prevjesi također su zaslužni za atraktivan, nabrijani izgled, ali i za vrlo raskošan interijer kada je prostranost u pitanju. Barem kada je riječ o automobilu kupeovske forme. Spomenute su dimenzije na tragu onih Golfovih, čiju malo prekrojenu platformu Scirocco i koristi. Ipak značajno je širi od Golfa, ali i tek centimetar uži od Passata. Prilično raskošno pa će se četiri odrasle osobe komforno smjestiti u unutrašnjost. Posebno je zanimljiva stražnja klupa sastavljena iz dva zasebna sportska sjedala koja izgledaju doista sjajno. Tako i putnici straga mogu uživati u beskompromisnoj jurnjavi zavojima. Naime, sjedala nude mnogo bočnog oslonca i vrlo su udobna iako je riječ o sportskom automobilu. Jedini nedostatak se odnosi na malene staklene površine zbog kojih bi putnici mogli osjetiti klaustrofobiju. Naprijed vlada samo jedan kralj. Njegovo ime je Sport. Od niskog položaja sjedanja, upravljača preuzetog s Golfa GTI, efektnih rukohvata na vratima - sve je ovdje u znaku njegova veličanstva. Jedino je armatura preslikana iz Eosa, no nešto je očito trebalo asocirati na luksuz kako ne bi ispalo da se Scirocco dodvorava jedino onima željnima brzine. Za ekskluzivu su tako zaduženi koža, Alcantara, panoramski krov i posljednja generacija radio i navigacijskog sustava. Osnovni volumen prtljažnika iznosi 292 litre, sasvim dovoljno za vikend odlaske iz grada koje ćete s ovim modelom sigurno poželjeti prakticirati.


Novi Scirocco na raspolaganju će imati pet motora. Tri benzinska TSI-ja snage 122, 160 i 200 KS s izravnim ubrizgavanjem i turbo punjačima, te dva Common-rail turbo dizelaša sa 140 i 170 KS, od kojih ovaj posljednji dolazi naknadno. Svaki je jednako zanimljiv, a s obzirom na relativno malu težinu, svaki nudi i sjajne performanse, prekrasan zvuk, te prihvatljivu potrošnju. Još jedan trag iz prošlosti, iako ruku na srce sportskom modelu teško da bismo mogli zamjeriti koju litricu više. Snaga se kao i kod originala prenosi na prednje kotače, a u ponudi će biti 6-stupanjski ručni mjenjač, te opcijski 6 (najjači benzinac i slabiji dizelaš) i 7-stupanjski DSG (srednji benzinac sa 160 KS).
Za sportski karakter i agilnost automobila u najvećoj je mjeri presudan ovjes. S njim kod Scirocca neće biti problema jer je riječ o provjerenom rješenju iz Golfa GTI s McPhersonom sprijeda i multilinkom straga. Dapače, na novom modelu ovaj ovjes zbog nižeg težišta i širih tragova kotača djeluje još uvjerljivije. Zahvaljujući tome planinske zavojite ceste čine se poput prirodnog staništa, a kao opcija ovdje je i novorazvijeni DCC adaptivni ovjes koji nudi mogućnost podešavanja amortizera prema zahtjevima kolnika, odnosno izbor između normalnog, komfornog i sportskog podešenja. Ovisno o izboru mijenja se i način rada servo upravljača.
Kako je ipak riječ o modelu namijenjenom sladokuscima, Scirocco će već u seriji imati vrlo bogat paket opreme. Ona uključuje 17" aluminijske naplatke, poluautomatski klima uređaj Climatic, ESP, kožom presvučen upravljač i ručicu ručne kočnice, električno pokretane prozore, multifunkcionalni display, šest zračnih jastuka, sportska sjedala i isto takav ovjes. Onima kojima to nije dovoljno, na raspolaganju su velike mogućnosti personalizacije.
Scirocco bi u Hrvatsku trebao stići tek u listopadu pa su zasad poznate tek okvirne cijene. Na njemačkom tržištu one će startati već od 21.000 eura, a mi se nadamo da će u tako razumnim okvirima biti objavljene i u Hrvatskoj.


VW Scirocco

1.4 TSI
MOTOR: benzinski, 4 cilindra
OBUJAM (ccm): 1390
SNAGA (kW/KS): 90/122 pri 5000
OKRETNI MOMENT (Nm): 200 pri 1500-4000
NAJVEĆA BRZINA (km/h): 200
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 9,7
POTROŠNJA (l/100 km): 6,1

1.4 TSI
MOTOR: benzinski, 4 cilindra
OBUJAM (ccm): 1390
SNAGA (kW/KS): 118/160 pri 5800
OKRETNI MOMENT (Nm): 240 pri 1500-4500
NAJVEĆA BRZINA (km/h): 218
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 8,0
POTROŠNJA (l/100 km): 6,6

2.0 TSI
MOTOR: benzinski, 4 cilindra
OBUJAM (ccm): 1984
SNAGA (kW/KS): 147/200 pri 5100
OKRETNI MOMENT (Nm): 280 pri 1700-5000
NAJVEĆA BRZINA (km/h): 235
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 7,2
POTROŠNJA (l/100 km): 7,6

2.0 TDI
MOTOR: turbodizelski, 4 cilindra
OBUJAM (ccm): 1998
SNAGA (kW/KS): 103/140 pri 4200
OKRETNI MOMENT (Nm): 320 pri 1750
NAJVEĆA BRZINA (km/h): 207
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 9,3
POTROŠNJA (l/100 km): 5,4