SAAB 9-3 TurboX

12.07.08

Osobit osobenjak


Trideset godina nakon prve implementacije turbopuhala u jedan svoj serijski automobil švedski specijalist za mješavine zrakoplova i automobila predstavio je obljetnički model. Automobil koji slavi uspjeh ovog specifičnog koncepta

Svenska Airplane Aktiebolaget - očito je riječ o proizvođaču zrakoplova. I to onakvih koji vrhunskim osobinama s lakoćom uzimaju mjeru mnogim američkim ili ruskim predstavnicima. Isti je proizvođač 1944. proizveo prvi koncept automobila, a u desetljećima koja su prolazila postao mjera za individualce koji traže vrhunsku tehnologiju, bogato naslijeđe i stil koji ne ostavlja nikoga ravnodušnim. Oblici SAAB-ovih modela uvijek su nudili barem neku vezu s naslijeđem iz industrije zrakoplova, no nije vizualni identitet bio jedina veza.


Pod poklopcem motornog prostora SAAB-ovih modela često se našlo mjesta i za tehnološke dragulje. Tako su u Švedskoj prije tridesetak godina otkrili efikasan način za podizanje snage i energetske učinkovitosti svojih motora. Naravno riječ je o, sve prihvaćenijem, turbo punjaču. Kako bi dostojno obilježili pojavu SAAB-a 99 Turbo, automobila koji je na svjetsku scenu kompaktnih limuzina u 1978. godini donio dvolitarski benzinski motor sa 143 KS pri 5000 o/min. Danas više nije riječ o impresivnim brojkama, ali u ono vrijeme bila je riječ o pravom fantomu.

GM blok
Crna boja, posebni aluminijski naplaci i spomenuti motor dugo su godina bili mjera za sportski automobil pravog osobenjaka. Trideset godina i jedno preuzimanje od GM-a, kasnije se SAAB svom naslijeđu odužio sa 2000 primjeraka modela 9-3 TurboX. To je automobil koji pod poklopcem motora krije 2.8 litarski V6, koji uz pomoć napredne tehnologije turbo punjača razvija 280 KS i 400 Nm okretnog momenta. Riječ je o poznatom GM bloku koji viđamo u mnogim automobilima ovog giganta, no on je prošao kroz niz promjena koje su mu omogućile performanse na razini imena SAAB.


Kako bi Švedi ostali dosljedni tradiciji inovacije u ovaj obljetnički model ugrađen je i, po prvi puta u povijesti tvrtke, integralni pogon. O jednoj tvrtki i njenim inženjerima mnogo govori to što su, unatoč poziciji na hladnom sjeveru Europe, trideset godina proizvodili i prodavali automobile s prednjim pogonom i tek sada predstavili inačicu s pogonom na sve kotače.

Inteligentno rješenje
Novo vrijeme, novi običaji. XWD kratica krije srce ovog automobila i čini ga najboljim SAAB-om do sada. Riječ je o inteligentnom sustavu distribucije snage koji ovisno o stupnju prianjanja pogonskih kotača kontinuirano podešava omjer snage. Inteligentni dio leži u činjenici da pogon to radi brzo, učinkovito te da prenosi potrebnu snagu između prednjih i stražnjih, ali i lijevo i desno. Ovakav pogon dostupan je u  modelima Aero, dok je u TurboX-u isti nadograđen i aktivnim stražnjim diferencijalom. On aktivno i više nego učinkovito mijenja raspored snage na stražnjim kotačima sprječavajući nekontrolirano zanošenje. Uobičajen suvremen način za izbjegavanje ove pojave je pulsiranje kočnice na jednoj strani automobila, pomoću ESP-a, dok je kod diferencijala riječ o povećanju snage na drugoj strani.


Ovakva tehnologija u svakodnevnoj vožnji ne dolazi do izražaja na neki osobit način i automobil se ne razlikuje od konkurencije, no mali uski ili dugački i brzi zavoji, brze ili nagle izmjene smjera stvaraju promjene u uobičajenoj percepciji vožnje. Vozaču za upravljačem ovog automobila nudi se mogućnost promjene zakon fizike na posve brutalan način, barem što se zakona fizike tiče. Čitavo vrijeme agresivne, brze i sportske vožnje stražnji kotači uporno i bez posustajanja prate smjer automobila i održavaju ga u gotovo nerealnim okvirima. Brzu vožnju prati i motor koji sa svojom snagom i dvostrukim turbo punjačima omogućava efikasna, i nikada brutalna, što je još jedna od karakteristika SAAB-ovih turbaka, oslobađanja snage.


Turbo je uistinu ovim modelom dobio dostojnu pohvalu za tridesetogodišnji rad u motornim prostorima raznih modela ovog švedskog proizvođača. Sa 2000 proizvedenih primjeraka ujedno je i najrjeđi SAAB ikada proizveden, šteta i sreća u istome. Sreća jer je SAAB pokazao da može proizvesti automobil koji baca rukavicu u lice njemačkoj konkurenciji na najdrskiji mogući način pobjeđujući na polju tehnologije i inovativnosti. Šteta što je proizveden u tako ograničenoj seriji zbog čega će ostati nedostupan širem krugu potencijalnih vozača.