Jaguar XF

09.04.08

Osveta je slatka!


Posljednja u nizu divljih mačaka na tržište stiže u sjeni prodaje legendarne marke indijskoj Tati. Za britanski ponos kao da je stigao sudnji dan, no Indijci se smiju, zadovoljno trljaju ruke i govore...

Još prije samo dvjestotinjak godina stvari su izgledale potpuno drukčije. Britansko je carstvo bilo u usponu. Zbog pomorske nadmoći nad ostatkom svijeta osvajala su se nova, dotad nepoznata područja, formirala uporišta na gotovo svim kontinentima, a sustav kolonija, protektorata i dominiona bio na svom vrhuncu. Velika Britanija i njeni kolonijalni posjedi tvorili su najveću državu u povijesti, gospodarstvo je snažno raslo, politički utjecaj bio nevjerojatan.

Tatin Jaguar
Jedna od najvažnijih britanskih kolonija bila je Indija. Zemlja bogata raznovrsnim prirodnim bogatstvima poput ugljena, željezne rude, mangana, boksita, dijamanata, zlata i sl. Britanski imperijalisti potrudili su se, naravno, što više iscrpsti navedena bogatstva, a pritom nisu osobito štedjeli niti lokalno stanovništvo druge najmnogoljudnije zemlje svijeta.


I kako to obično biva, tko bi gori sad je doli! Imperij je u dvadesetom stoljeću počeo slabiti, zahuktao se i proces dekolonizacije, politički utjecaj pripao je Amerikancima i Rusima, a nekadašnje Carstvo danas je svedeno na šačicu prekomorskih posjeda i otočnu kolijevku. Nekad jeftina radna snaga danas je počela kupovati svoje gospodare. Britansko gospodarstvo sve je manje britansko, a donedavno ponajveći otočki ponos, automobilska industrija sada je u stranim rukama. Teško je zapravo reći što više boli arogantne Britance, to što te ruke pripadaju Nijemcima, Kuvajčanima ili Indijcima. Osveta je očito slatka, a za ljubitelje britanske automobilske tradicije već davno je stigao sudnji dan. Simboli engleskog stila i luksuza sada su sve samo ne engleski. Mini već odavno proizvode Švabe, Aston Martin su između ostalih bogatih faca kupili i kuvajtski investicijski fondovi, a Jaguar i Land Rover pripali su Tati, indijskoj privatnoj kompaniji koja posljednjih godina svoje poslovanje agresivno želi proširiti izvan matičnog teritorija.

Vlastita pravila
U takvoj, za britanski ponos pomalo nezahvalnoj situaciji te iste marke moraju nastaviti s poslovanjem i proizvesti modele koji će novim vlasnicima donijeti zaradu.


Jaguar je tako nedavno predstavio model XF koji bi, prema svemu viđenom, trebao predstavljati novu eru kada su u pitanju modeli s divljom mačkom na poklopcu motora. Njegovi tvorci tvrde da ovaj automobil postavlja vlastita pravila i spaja naizgled nespojivo, dinamiku i performanse super sportaša s udobnošću i sofisticiranošću luksuzne limuzine.
Ono što će vam najprije upasti u oči dizajnerski je jezik kojim se XF tako lijepo izražava. Kada bi bila riječ o prozi gotovo da bismo mogli primijetiti kako ovdje vladaju čistokrvne krležijanske rečenice prožete modernim tomićevskim izričajem. Dizajn je doista kombinacija klasike i moderne. Linije doduše nisu beskonačno duge poput Krležinih rečenica, a bogami niti maštovito "opičene" poput Tomićevih tekstova, ali opet dovoljno su klasične da budu jaguarski prepoznatljive, ali i dovoljno razigrane da čitava stvar ne izgleda dosadno ili čak smrtonosno ozbiljno. Plemeniti XF u sebi dakle sadrži opuštenost i tradiciju, kao da su tvorci njegova izgleda željeli pokazati što su u stanju napraviti kada im oslobodite britanski uštogljene ruke. Dizajnerski štreberi s Oxforda i Harvarda raščupali su kosu, razdrljili košulje, podrapali traperice, eMPe3je napunili technom, "nafrljili" ga do daske i tek tada krenuli crtati. Četverovratni XF tako nudi vizualno uzbuđenje kupea, ali i sve potrebne detalje klasične limuzine. Izvana djeluje moćno i privlačno, dovoljno atraktivno da postane novim statusnim simbolom kakvim su oduvijek bili proizvodi ove tvrtke.


Ipak, sve je mnogo opuštenije, kao što i treba biti u ovom ludom, ubrzanom današnjem vremenu gdje ionako samo rijetki drže do nekakve tradicije. Ona je ovdje sakrivena pa će tek izrazito oštro oko uspjeti u modelu XF prepoznati neki od Jaguara iz slavnih, završenih vremena. Ideja nije niti bila doslovno preuzeti neko od već viđenih estetskih rješenja, već ta rješenja diskretno primijeniti na način da i ovaj model poput nekih predaka jednom postane legendom.
Oni rijetki štovatelji tradicionalnih vrijednosti ipak neće ostati totalno zanemareni. Njima je namijenjen interijer XF-a opremljen skupocjenim, luksuznim materijalima. Drvo je ovdje doista drvo, čak štoviše hrast ili orah, koža doista koža, a aluminij ne biste vjerovali pravi pravcati aluminij. Ovdje su i senzori za otvaranje pretinca i paljenje svjetala, koji se aktiviraju tek laganim doticajem prsta. Predstavnici Jaguara potvrdili su nam da je to jednostavno moralo biti tako.

...kao s djevojkom
"JaguarSense" nova je fora u njihovoj terminologiji. Od tradicije se dakle u unutrašnjosti nije pokušalo pobjeći. Bogatstvo je vidljivo u svakom detalju. Svakom, osim u pogledu prostranosti jer mjesta je razočaravajuće malo. Namjeste li se vozač i suvozač prosječnih dimenzija u relativno udoban položaj, straga će koljena putnika imati ozbiljnih problema. Gotovo nevjerojatno s obzirom na solidan međuosovinski razmak od 2909 milimetara. Strah nas je i pomisliti što bi bilo da su sjedala glomaznija nego što zapravo jesu. Jedno je ipak sigurno. Vozač će istinski uživati u svom okruženju. Upravljač je idealnih dimenzija, sve komande na dohvat ruke. Monitor na središnjem grebenu osjetljiv na dodir glavno je mjesto svih funkcija, od audio uređaja, preko klimatizacije pa do navigacije. I opet zamjerka. Sa zaslonom je potrebno biti izrazito nježan i precizan. Kao s djevojkom. Grube ruke i ćevapi od prstiju kao kod potpisnika ovih redaka teško su uspijevali postići kompatibilnost s ovim sofisticiranim uređajem.


Već od samog trenutka ulaska u automobil počinje svečanost u vidu ekskluzivnosti koju XF pruža. Najprije ćete uočiti prekidač za pokretanje motora koji bliješti i pulsira kao da vas izaziva da probudite zvijer. Nakon što ste skupili hrabrost i to učinili, iz prostora među sjedalima automatski se izvlači rotacijski selektor brzina automatskog mjenjača, a kružni otvori ventilacije okreću se u radni položaj. "Buđenje" je završeno, udobno smo zavaljeni u sjedalo i vožnja napokon može početi.

Jaguar Sequential Shift

Izbor motora prilično je težak. Štedljivci će izabrati dizelski 2.7 V6, koji uz pomoć turbo punjača razvija 207 KS pri 4000, te odličnih 435 Nm pri 1900 okretaja. Ovo bi trebao biti najtraženiji motor u ponudi. Prvo zbog odličnih performansi (229 km/h, 8,2 sekunde ubrzanja), a drugo zbog primjerene potrošnje, koja prema tehničkim podacima tek u gradskim uvjetima prelazi zlatnu granicu od 10 litara. Ostala tri agregata koriste benzin. Najslabiji 3.0 V6 nudi 238 KS i maksimalnu brzinu od 237 km/h. Ubrzanje je tek jednu desetinku slabije nego kod dizelskog agregata, no potrošnja je mnogo viša pa prednost u ovom slučaju dajemo štedljivijem. Zaljubljenicima u sportske karakteristike namijenjeni su benzinski V8 motori obujma 4,2 litre poznati iz ostalih kućnih modela. Prvi razvija 298 KS, a drugi potpomognut kompresorom njih čak 416. Oba su zastrašujuće brza i srećom elektronski limitirana kada je u pitanju krajnja brzina. Sve su verzije agregata opremljene već spomenutim 6-stupanjskim automatskim mjenjačem sustava Jaguar Sequential Shift uz koji dolaze i dvije polugice smještene iza upravljača s kojima sami birate stupanj prijenosa u kojem se želite voziti.


Vožnja je u Jaguaru udobna, uostalom takva i mora biti u automobilu ovakvog renomea. Elektronikom kontrolirani ovjes posuđen je s modela XK, no i u XF-u sasvim se dobro snašao. Vožnja otvorenom cestom predstavlja zadovoljstvo, a preciznost vođenja kroz oštre zavoje gotovo da je matematički proračunata pa vlada savršeni kompromis između sportskog ugođaja i komfora. Ovisno o agregatu, različita je brzina reakcije motora na pritisak papučice gasa. Logično, onaj potpomognut kompresorom reagira gotovo munjevito.
Novi XF stiže u tri paketa opreme: Luxury, Premium Luxury i SV8. Luxury je moguće upariti s dizelskim i najslabijim benzinskim motorom, srednji Premium Luxury osim ta dva dolazi i a 4.2 V8, dok je najluksuzniji rezerviran samo za najjači agregat. No već od osnovnog paketa raskoš je zajamčena pa čisto sumnjamo da će netko imati zamjerki, kako na luksuz, tako i na sigurnosne elemente.
Jaguar XF spreman je za osvajanje hrvatskog tržišta. Cijena od ulaznih 418 do maksimalnih 739 tisuća kuna očito nije prepreka Hrvatima željnim luksuza. Lista čekanja navodno već postoji.   


Jaguar XF

Cijena (kn): 418.850-739.000


2.7D V6
MOTOR: V6 dizelski
OBUJAM (ccm): 2720
SNAGA (kW/KS): 152/207 pri 4000 o/min
MOMENT (Nm): 435 pri 1900 o/min
BRZINA (km/h): 229
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 8,2
POTROŠNJA (l/100 km): 5,8/7,5/10,4

3.0 V6
MOTOR: V6 benzinski
OBUJAM (ccm): 2967
SNAGA (kW/KS): 175/238 pri 6800 o/min
MOMENT (Nm): 293 Nm pri 4100 o/min
BRZINA (km/h): 237
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 8,3
POTROŠNJA (l/100 km): 7,5/10,5/15,8

4.2 V8
MOTOR: V8 benzinski
OBUJAM (ccm): 4196
SNAGA (kW/KS): 219/298 pri 6000 o/min
MOMENT (Nm): 411 pri 4100 o/min
BRZINA (km/h): 250
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 6,5
POTROŠNJA (l/100 km): 7,6/11,1/17,3

4.2 V8 S/C
MOTOR: V8 benzinski
OBUJAM (ccm): 4196
SNAGA (kW/KS): 306/416 pri 6250 o/min
MOMENT (Nm): 560 Nm pri 3500 o/min
BRZINA (km/h): 250
UBRZANJE 0-100 km/h (s): 5,4
POTROŠNJA (l/100 km): 9,1/12,6/18,7